Vägning

MONTÉLOPP
IN- OCH UTVÄGNING
TÄVLINGSREGLEMENTET §67


Ekipage där ryttaren, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och
sadel med tillbehör såsom viktvojlock eller annan vojlock
(mankskydd), omedelbart efter lopp väger mindre än 65 kg,
eller underlåter vägning, ska diskvalificeras.
Ryttare till samtliga ekipage som passerat mållinjen
är skyldiga att kontrollväga sig.


• I klädsel ingår även handskar, nummermössa och spö.
• Nummervojlock, förbygel/brösta, halsring och t.ex. skitlapp räknas
som tillbehör till sadel och ska med upp på vågen.
• Ingen annan än ryttaren får vidröra utrustningen efter loppet.
Undantag kan göras om ryttaren bett om hjälp men då får endast
utsedd personal från banan hjälpa till.
• Samma våg ska användas för in- och utvägning.
• Ryttaren ska utan dröjsmål rida närmaste väg från banan till utvägning.
För vinnande ekipage gäller detta efter segerdefilering.
• Vid segerceremoni får ryttaren stiga av hästen för intervju, om detta
sker under övervakning av arrangören utsedd person


Läs den feta texten. SPÖ och NUMMERVOJLOCK ska man visst väga sig med... Hur många gånger har dom inte ryckt bort dessa grejer när man står på vågen?

Det är som dom sa en gång på ST till mig, skriv ut reglementet och ha med dig i fickan när du åker på trav!!

Detta var efter att jag varit på Arvika och startat och dom sa åt mig att mina stegtyglar var inte godkända för man var tvungen att ha metallförstärkning i dom. Så då blev jag sur och ringde till ST...


Kommentarer
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Jag har aldrig fått ställa mig på vågen med nummervojlocken! Men visste inte att halsringen måste med, fasen vad bökigt att ta av den också, o vad väger de, 20 gram? :P
Vad sa dom på ST? Måste stegtygeln vara metallförstärkt?

2013-01-04 @ 21:46:04
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Gabriella - Montéryttare

Sv: ha ha ja tydligen ;) vad gör man annars på fredagar om man inte surfar runt på montésidor liksom ;)

2013-01-04 @ 22:23:43
URL: http://montebloggen.se
Postat av: Mallan

Det här med att nummervojlocken & pisken ska vara med i vägningen är NYTT. Enligt de gamla reglerna skulle INTE nummervojlock, pisk och hjälmöverdrag vara med.
Halsringen känns ju lite överdriven att släpa med sig... Men som sagt, alla dessa extraprylar som ska med nu är nytt från i år. Det har inte gällt tidigare. Det är därför ni blivit tillsagda att släppa den utrustningen. :)

2013-01-05 @ 17:00:14
URL: http://mallansmonte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0