Sjuk

Fortfarande sjuk... Var kanske dum att säga att jag kommer och jobbar imorgon! Men får hoppas det går någorlunda.
Tror jag har magkatarr nämligen. Har haft ont i magen sen igår... Ibland känns det nästan bra, men sen får jag ont igen. Klarar knappt få i mig mat heller... Så det är inte så himla kul just nu...
På lördag ska jag jobba 7-13 och sen 14-21! Hoppas det går bra...

Nu ska jag duscha och lägga mig...
 
 

Symtom på magkatarr

Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:

  • smärta eller obehag i övre delen av magen
  • tidig mättnadskänsla när du äter
  • hungersugningar i magtrakten
  • känsla av uppkördhet
  • illamående och rapningar
  • halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.

Egenvård vid magkatarr

Det viktigaste är att undvika sådant som du själv märker orsakar eller förvärrar besvären.

  • Undvik mat och dryck som du har märkt besvärar dig.
  • Ät allsidigt.
  • Ät på regelbundna tider.
  • Minska på eller sluta helt med rökning och alkohol.
  • Försök ta bort orsakerna till stress och spänning.
  • Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan. Det gäller framför allt läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra och läkemedel mot led- och muskelvärk.
  • Ofta hjälper det för stunden att äta något när man har problem eftersom magsyran då går åt till att bearbeta maten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0