Bett



Vad använder ni för bett?

Jag använder tredelat bett med droppe. I rätt storlek! Alldeles för många har för stora bett.

Frilla kör jag på cresendo oftast. Men rider med tredelat. Cresendo är inte det skonsammaste bettet du kan använda. Långt ifrån. Men hon är omöjlig och otroligt het ibland så jag måste... Funderar på att prova järvsöfaks bett men dom är rätt dyra.

Vanligt tvådelat travbett använder jag aldrig!

Har även ett tredelat bett med platta men det är lite stort åt mina kallblod. Blackie använder det ibland.. Men droppe är bättre än platta.

Varför jag använder tredelat orkar jag inte förklara men ni kan ju tänka er själva vilket som formar sig bäst i munnen på en häst. Även rätt storlek är viktigt och stänger som är på travbett gör att bettet ligger bättre på plats. Dubbla stänger är det bästa egentligen...



Det var det jag hade att skriva om bett.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Testade järvsöfaks bettet på perle pojken som är väldigt het. Gjorde motsatt effekt, tror inte det funkar så bra på alla heta hästar men värt att testa :)

2012-02-27 @ 12:51:03
URL: http://perlepojkenblogg.se
Postat av: Marika

Jag använder ett tredelat av sötmalm och mittdelen av koppar. Necessa gillar det och jag med.

Faxisen har ett tvådelat... Ganska tjockt, Men ska köpa samma till henne tänkte jag. Jag tror Faxan skulle bli bättre att rida om hon hade rätt bett.

Det är en djungel.

2012-02-27 @ 13:11:54
Postat av: linda

sånt som du har på frilla på ett av kallbloden ibland annars använder vi 2delat bett på varmbloden. 3 delat när vi rider. :) Kallblodet har vi även andra bett på. :)

2012-02-27 @ 15:22:03
Postat av: Gabriella - Montéryttare

På Fidde har jag kimblewick, Fraktura går på rakt gummibett, och Egon på vanligt rakt travbett med ett delta till ett slags hackamore (tar då både i bettet och som på ett hackamore utan skänklar)



Sv: ja, dom blir ju hetare av det, problemet med Fidde är att han ställer sig på bakbenen och vänder åt vänster så fort det är något, när man rider är det ju inte så farligt men med vagn är det inte särskilt lämpligt. Speciellt inte om det skulle komma en bil just då eller är djupa diken mm, jag kommer inte prova blinkers när jag rider, men Håkan får gärna testa när han kör, tror Fiddeluren blir galet het bara

2012-02-27 @ 20:26:49
URL: http://montebloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0