Sårskada

Idag vid 12.45 tiden när jag gick ut på trappen utanför huset så stod Donnie där och käka gräs. Hur fan kom hon ut tänkte jag och tittade upp mot hennes hage. Den var stängd. Gick och hämtade lite kraftfoder och lockade till mig hästen och tog in henne i sin box. Såg att hon hade ett sår på knät! Men Sebastian låg själv inne i sin säng så jag skyndade mig in igen och tog med honom ut.
Gick och kollade hagen. Där låg trådarna nere i ett hörn. Och i det hörnet går en bergskant och där i såg jag massa spår och halkmärken så där hade hon tydligen sprungit upp och halkat.
Hörde även att grannarna höll på å sågade med motorsåg och dom har huset precis på andra sidan berget. Var väldigt upptrampat i hagen så jag antar att hon blivit rädd och sprungit runt och försökt ta sig ut där i hörnet vid berget. Rivit tråden och klättrat upp längs kanten och halkat ner på andra sidan staketet.

Jag tog ut hästen i ljuset och tittade på såret. Var väldigt smutsigt så jag hällde vatten över och fick fram detta:


Tog in henne i boxen igen och gick in och ringde Johan. Sen skickade jag sms till en veterinär och skickade bild på såret och hon trodde det måste sys men hon kunde inte komma själv.
Så jag ringde hit en annan veterinär som också var ledig egentligen men han kom ändå!
Han trodde inte det gick att sys så han gav henne lugnande och klippte bort den fliken som hängde ner. Det var massa skit under fliken och inne i så det var lättare att få bort allt detta efter han hade klippt bort. Blödde ju såklart mycket när han klippte. Hon fick även stelkrampsspruta. Och så ska vi ge henne antibiotika i 6 dagar. En spruta i halsen varje dag. Antar att jag får göra detta för Johan vill nog inte det :)

Så här såg hon ut när han gett lugnande och rakat bort päls och tvättat:

Kolla in bakbenet :) Hon stod och vinglade med rumpan hela tiden :) Blev lite full tror jag!

Här är det färdigklippt:


Nu är såret omlagt med steril kompress och en engångslinda. Hoppas det läker fort och att det inte blir massa komplikationer. Men nu har hon ju antibiotika så det borde väl gå bra. Hoppas det!

Kommentarer
Postat av: Johan

Min lilla stackare.. Synd inte jag var hemma och kunde ta hand om henne när hon vart rädd :(

2011-10-29 @ 21:55:16
URL: http://hawkjonsson.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Aj! Såg ut att göra ont :-( ...

2011-10-29 @ 21:59:49
URL: http://bergerud.blogg.se/
Postat av: Petra

Nej vad tråkigt att detta skulle hända när ni nyss fått hem henne..=( Hoppas att läkningen går smidigt..

Hur kommer det sig att hon inte kan trava i helsulorna då? Calvados har inte visat något konstigt, men han behöver ju inte ha samma grepp i underlaget, det kankse är det som gör det svårt för henne?

2011-10-29 @ 23:05:07
URL: http://skrutta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0